Min træningsrutine

Nogle gange er det sjovt at tænke over, hvad der tager mest spalteplads på sådan en blog her. Mestendels er det jo noget, der også fylder hos mig, men en af de ting I sjældent hører om, er min træningsrutine, og det er til trods for, at jeg faktisk træner minimum tre og gerne fire gange om ugen.

Grunden til at jeg nok har holdt lidt igen med at skrive for meget om det, er primært fordi, jeg ikke synes, jeg har noget særlig klogt at sige om træning, men når jeg trods alt kommer afsted størstedelen af ugens dage, tænkte jeg, at jeg måske kan motivere jer til det samme eller i alt fald fortælle, hvad jeg gør for at komme afsted.

Billeder af Nicole Marvin

Der var engang, hvor jeg ikke kunne forestille mig, at jeg ville blive glad for sport. Jeg har gået til både håndbold, ballet og dans uden den store succes – jeg har trods min lave højde følt mig kluntet og tung. For 8 år siden meldte jeg mig ind i Fitnessworld, og siden da har jeg trænet regelmæssigt uden stop.

Vi bor rigtig tæt på tre forskellige centre, så jeg kan næsten altid finde et hold, der passer mig, og jeg er derfor til alt fra løb og spinning til stram op og pilates. De sidste par måneder har vi også gået til kajak, så der har jeg også bevæget mig. Nedenfor kan I se, hvad jeg var til i sidste uge, som er et godt eksempel en almindelig træningsuge.

Mandag: Spinning

Onsdag: Stram op + 7 kilometer i kajak

Torsdag: Intervalløb

Lørdag: En løbetur på 6 kilometer

En af de ting der har ændret sig (til det bedre) i min træningsmentalitet er, at jeg prøver på at huske, at jeg træner for min egen skyld. For at være stærk, i god kondi og have mulighed for at gøre de ting, jeg vil fremfor at gøre det, fordi ‘jeg bør’. Og jo, jeg ville da gerne være tyndere, mere muskuløs og hurtigere. Men det er ikke det, der gør, at jeg gider stå op klokken 6 for at være i centeret klokken syv – det er, at jeg ved, jeg bliver i bedre humør, har mere overskud og starter dagen på den bedst tænkelige måde.

I lange perioder har jeg løbet meget – lige for tiden synes jeg, det er forfærdelig kedeligt, så i stedet for at tvinge mig ud, har jeg skiftet løbetræningen ud med andre former for motion, og sådan skifter det gerne i løbet af året. En af de ting jeg dog har holdt stædigt fast i er intervaltræning, som de har i mit lokale fitnesscenter. Det er hamrende hårdt men varer kun 25 minutter, og så giver det en mærkbar forbedring af konditionen.

Motionerer I? Eller overvejer I at gå i gang? Og hvad går I til? I næste uge deler jeg mine bedste tips til, hvad jeg gør for at komme afsted, men hvis der er andet, I vil høre om, må I endelig skrive! 

Billeder af Nicole Marvin

 

2 Comments

  • Reply Katrine 16. august 2018 at 4:14 pm

    Jeg er begyndt at løbe en del igen, efter jeg kom til skade i en ulykke, og derfor ikke længere må træne tunge vægte som jeg ellers har været vandt til. Jeg håber jeg kommer efter det med løb, så jeg igen kan komme i form, og komme ind i en god rutine samtidig. 🙂

    • Reply Thit 17. august 2018 at 8:46 am

      Det kan jeg godt forstå – og det håber jeg da også for mig! Det er så rart at være inde i en god rutine – så virker det slet ikke så uoverskueligt at komme afsted! 🙂

    Leave a Reply