ANBEFALING // CAFE FIKA

MINE 5 BEDSTE TIPS TIL AT LAVE MADPLAN

Når jeg har travlt, tyr jeg til struktur. Det vil sige faste træningstider, rengøringsdage og ikke mindst madplan og orden i køleskabet. Alt sammen fordi det giver mig overskud til at fokusere på de ting, jeg skal nå og ekstra energi at vide, at der er styr på sagerne (både ift. krop, sind og kost). Jeg har kunne forstå på jer, at det er noget, I gerne vil høre mere om, så i dag skal det handle om, hvordan vi laver madplan.

Jeg har mange veninder, der gentagende gange har prøvet at kaste sig ud i at lave madplan – og hver gang er mislykkes. Og det er vildt ærgerligt, for ved at lave madplan sparer man både penge og får frivundet tid ved ikke hele tiden at skulle handle ind og ikke mindst overveje, hvad man nu skal lave.

Nedenfor har jeg samlet mine bedste råd til, hvordan vi laver madplan.

Sæt tid af
Vi laver madplan og køber stort ind om søndagen, og det kan sagtens tage en halv times tid at lave madplan til en uge. Kig, hvad I har i køleskab og fryser, og tjek op på, hvad I har af basisvarer, som I gerne vil bruge. 

Kig i din kalender 
Det her er nok det aller vigtigste punkt – ofte hører jeg nemlig folk, der køber ind til fem eller seks dage i løbet af en uge. Vi køber maks ind til tre eller fire dage (alt efter hvor mange aftener vi er hjemme), og så har vi en reste-dag og en buffer-dag. Min erfaring er, at der ofte er én dag i ugen, hvor man egentlig troede, man var hjemme, men ikke er alligevel, eller hvor man får uventede gæster.

Vær realistisk
Nogle tror, at så snart man laver madplan, så får man spændende, nyt og ekstraordinær god mad – hver dag. Hvis man tænker sådan, tror jeg hurtigt, man kører død i at lave madplan. Vær i stedet realistisk med, hvad du kan lave. I løbet af en uge har vi normalt 2-3 opskrifter, som er hurtige og nemme at lave, og som vi kan udenad, og så har vi én aften, hvor vi laver noget, vi ikke har prøvet før, eller som tager lang tid.

Genbrug, hvad du kan
Det punkt du sparer flest penge ved er, hvis du køber få varer ind, som du kan genbruge på forskellig vis. Her kræver det, at man noglegange er kreativ og bruger tid på at finde opskrifter, som passer sammen. Mit bedste råd er, at man tænker lidt ud af boksen og ikke nødvendigvis følger en opskrift til punkt og prikke, men tilpasser den, så den passer til resten af ugens måltider. Hvis vi eksempelvis køber et spidskål til rispapirsruller, bruger vi det også i salaterne i den resterende uge eller til for eksempel til pasta/kødboller og tortillas.

Hav et godt basislager
Hver søndag når vi køber stort ind, fylder vi også vores basislager op. Det vil både sige i form af mejeriprodukter, morgenmadsting, rugbrød, frugt og et udvalg af grøntsager. Eksempelvis har vi altid gulerødder, nudler og peberfrugt. På den både har man også en god ‘bund’ at arbejde udfra.

Gem inspiration
Jeg elsker at blive inspireret til, hvad vi skal spise til aftensmad, men når vi sidder søndag, kan det være svært at huske, hvad det nu lige var for en opskrift, man så, der var lækker. Derfor har jeg en bank af opskrifter på Bloglovin’, hvor jeg løbende gemmer lækre opskrifter. I kan se min lige her. Jeg har også en til salater og sødt. Derudover har vi også Årstidernes kogebog og Almanakken liggende.

Jeg håber, I kan bruge mine råd, hvis I allerede laver madplan eller overvejer at begynde. Det kan også være, I har et par gode råd til, hvordan man ellers kan gribe det an? Jeg synes, det er så skægt at blive inspireret! 

Husk at I kan følge mig på Bloglovin’ lige her

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

ANBEFALING // CAFE FIKA